Przypisywanie jednostki do właściciela – skrypt SQL

System Weaver WMS umożliwia wykonywanie dowolnego zapytania SQL do bazy danych programu. Poniżej znajduje się przykład przypisania jednostki do właściciela. Należy uruchomić narzędzie do uruchamiania skryptów: Raporty >>> Zapytanie SQL.

Aby przypisać jednostkę do właściciela, należy w pierwszej kolejności pobrać listę dostawców, którzy mogą być właścicielami towaru. Wykonujemy to poleceniem:

select * from suppliers where IsOwner = 1

Teraz należy zapamiętać ID właściciela towaru np. 55, a następnie wykonać skrypt aktualizujący jednostkę logistyczną podmieniając w nim kod jednostki oraz ID właściciela.

update logisticunits set owner = 1 where reference like 'Y123456′

Integracja Weaver WMS z serwisem kurierskim GLS

Weaver WMS od wersji 1.0.164 umożliwia zamawianie przesyłek kurierskich w firmie GLS.
Aby tego dokonać należy zacząć od wprowadzenia adresów dostaw w odbiorcach. Po wybraniu dowolnego odbiorcy i edycji jego danych należy w zakładce „Adresy wysyłki” wprowadzić adresy na które wysyłany będzie towar do danego odbiorcy.

Edycja adresu wysyłki w odbiorcy
Edycja adresu wysyłki w odbiorcy

Kolejnym krokiem jest konfiguracja integracji z serwisem GLS. Należy wejść w zakładkę Ustawienia -> Zachowanie aplikacji -> Wysyłki kurierskie. Opis webapi firmy GLS dostępny jest tutaj:
https://ade-test.gls-poland.com/adeplus/lm/manuals/webapi2/index.htm
W szczególności należy zwrócić uwagę na rozmiar etykiety:
https://ade-test.gls-poland.com/adeplus/lm/manuals/webapi2/modes/m_labels.htm

Ustawienia integracji GLS
Ustawienia integracji GLS

Po dodaniu dokumentu WZ można za pomocą funkcji „Utwórz wysyłkę kurierską” zamówić kuriera. System poprosi o wybranie adresu dostawy (z adresów dostępnych dla danego odbiorcy) oraz o uzupełnienie informacji o paczkach. W szczególności należy zwrócić uwagę na poprawne wypełnienie wartości pobrania (COD) oraz wag dla paczek.

Dodawanie wysyłki kurierskiej
Dodawanie wysyłki kurierskiej

Po zapisaniu wysyłki kurierskiej należy odpowiednio wykonać operacje „Przygotuj paczkę” – zostanie nadany numer GLS Id w odpowiedniej kolumnie oraz „Pobierze etykietę kurierską” – otwarty zostanie dokument PDF z etykietą.

Możliwe jest śledzenie przesyłki na stronie firmy GLS, za pomocą funkcji „Śledź przesyłkę” (po wybraniu pozycji wysyłki – rozwinięciu dokumentu znakiem '+’).

Wysyłkę kurierską można dodać również bez powiązania z dokumentem WZ, a nawet bez definiowania odbiorcy (adres jednorazowy). W tym celu należy wybrać opcję dodaj na dokumentach [WK] Wysyłki kurierskie.

Jeśli dokument [WK] Wysyłka kurierska jest powiązany z dokumentu [WZ] odpowiednie numery zostaną wpisane w kolumny „Dokument wydania” na widoku [WK] oraz wysyłka kurierska na widoku [WZ]. Dzięki temu łatwo można identyfikować dokumenty WZ, dla których nie została stworzona jeszcze wysyłka kurierska.

 

Instalacja programu do pracy na wielu stanowiskach

Weaver WMS od wersji Standard umożliwia jednoczesną pracę na wielu stanowiskach. W połączeniu z system logowania oraz uprawnieniami daje to możliwość dowolnej konfiguracji systemu do pracy w średnich oraz dużych firmach.

Pierwszym krokiem niezbędnym aby system pracował na wielu stanowiskach jest instalacja bazy danych. Wersja jednostanowiskowa pracuje na silniku SQL Mobile, wersja wielostanowiskowa wymaga bazy danych Microsoft SQL Server w wersji 2008 lub wyższej (rekomendowana najnowsza – w tej chwili 2018). Baza danych może zostać zainstalowana w bezpłatnej wersji Express. Wersję Express w dowolnej konfiguracji można pobrać np. stąd: http://downloadsqlserverexpress.com. W tym wpisie wykorzystamy link SQL Server 2014 Express x64. Pobieramy wersję „With tools”, czyli wraz z Microsoft SQL Server Managament Studio, który będzie potrzebny do utworzenia czystej bazy danych.

W niniejszym przykładzie instalujemy bazę w następującej konfiguracji:

  • Nazwa instancji: wms
  • Uwierzytelnienie: mixed
  • Użytkownik: sa (automatycznie)
  • Hasło: Wms@1234
  • Port TCP: 62492 (po instalacji)

Ustawienia, których nie ma na poniższych zrzutach ekranu pozostawiamy bez zmian.

Instalacja-SQL-1
Instalacja-SQL-2
Instalacja-SQL-3

PNastępnie należy uruchomić SQL Server Management Studio i połączyć się z bazą poprzez wpisanie odpowiednich ustawień. W naszym przypadku będzie to

  • Nazwa bazy: .\WMS lub (local)\WMS
  • Użytkownik: sa
  • Hasło: Wms@1234

Następnie należy utworzyć nową bazę o nazwie „wms”.

Management-1
Management-2

Kolejnym krokiem jest konfiguracja API. W tym celu należy uruchomić na komputerze Internetowe usługi informacyjne (IIS). Usługę uruchamia się wchodząc w Panel Sterowania-> Programy-> Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows. W systemach Windows Server IIS uruchamia się z poziomu menu Menedżer Serwera-> Zarządzaj-> Dodaj role lub funkcje.

Po wejściu w powyższe ustawienia należy zaznaczyć wszystkie opcje (również w menu zagnieżdżonym).

W przypadku pierwszej instalacji IIS na komputerze należy pobrać „Hosting bundle” ze strony Microsoft’u. Link znajduje się poniżej.

https://dotnet.microsoft.com/download/dotnet-core/thank-you/runtime-aspnetcore-3.1.10-windows-hosting-bundle-installer

Następnie w lokalizacji C:\inetpub należy utworzyć folder API. Do utworzonego folderu należy skopiować pliki z lokalizacji C:\Program Files\Weaver Software\Weaver WMS\API (lub …\API32 dla systemów 32 bitowych).

W pliku json o nazwie appsettings należy zdefiniować z którą bazą danych ma się łączyć API. Definiujemy to wpisując nazwę podmiotu w stringu „Company”: „” pomiędzy cudzysłów. Jeżeli łączymy się z podmiotem domyślnym string pozostawiamy bez zmian. Jeżeli z innym string wygląda następująco: „Company”: „WMS Test API” dla podmiotu o nazwie WMS Test API.

Następnie w usłudze IIS dodajemy nową stronę Web o dowolnej nazwie. Zaznaczamy opcję „Strony” i klikamy z menu po prawej „Dodaj stronę”.

W oknie dodawania strony definiujmy:

  • nazwę strony,
  • ścieżkę fizyczną, określającą folder do którego ma odnosić się strona,
  • port, na którym ma zostać uruchomione API

Dalej przechodzimy do sekcji „Pula aplikacji”, zaznaczamy stworzoną pulę (będzie miała taką samą nazwę jak przed chwilą dodana strona), z menu po prawej wybieramy „Ustawienia podstawowe” i zmieniamy opcję w sekcji „.NET CLR version” na „Bez kodu zarządczego”.

Następnie musimy udostępnić zdefiniowany wcześniej port (w tym przypadku numer 62400) w firewallu. Definiujemy nową regułę przychodzącą. Ustawienia, które nie zostały pokazane zostawiamy bez zmian.

Ostatnim i najważniejszym krokiem, jest konfiguracja Weaver WMS do pracy w sieci. Należy wejść w zakładkę Ustawienia -> Konfiguracja bazy danych-> Konfiguracja API. W polu adres serwisu wpisujemy adres IP komputera i po dwukropku numer portu dla API. Warto wcześniej ustawić na komputerze stały adres IP lub nazwę komputera, tak aby komputery w sieci mogły odnaleźć serwer. Adres 127.0.0.1 w poniższym przykładzie należy zastąpić swoim adresem IP lub nazwą hosta.

Poniższy film przedstawia cały proces.

Eksport faktur do programu Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Program magazynowy Weaver WMS umożliwia eksport faktur do programu Mała Księgowość Rzeczpospolitej.

Aby wyeksportować faktury, należy wejść w zakładkę dokumenty zewnętrzne, a następnie Faktury VAT. Należy zaznaczyć faktury do eksportu, a następnie na zakładce Eksport danych wybrać opcję 'Eksport zaznaczonych faktury’.

Zapisany plik można zaimportować w programie Mała Księgowość Rzeczpospolitej poprzez opcję 'Import dokumentów’.

Przenoszenie bazy danych programu na inne stanowisko

Często przy okazji aktualizacji konfiguracji sprzętowej w firmie pojawia się potrzeba przeniesienia programu magazynowego na inne stanowisko. Aby to wykonać należy:

  1. Zainstalować na nowym komputerze najnowszą wersję Weaver WMS ze strony weaversoft.pl
  2. Sprawdzić lokalizację bazy danych na starym oraz nowym komputerze. W tym celu z zakładki Ustawienia wybieramy opcję „Baza danych”. W poniższym przypadku jest to C:\ProgramData\Weaver Software\. Należy zwrócić uwagę że jest to folder systemowy (ukryty). Aby się do niego dostać należy włączyć widoczność ukrytych folderów bądź też poprzez kombinację klawiszy WINDOWS+R wpisać komendę „C:\ProgramData”
  • Należy skopiować zawartość całego folderu ze starego komputera na nowy. W przypadku różnych systemów operacyjnych, lokalizacja może się różnić.
  • Kolejność zbiórki towarów podczas wydania na urządzaniach mobilnych w WMS PRO

    System magazynowy Weaver WMS PRO oferuje możliwość samodzielnego zaplanowania kolejności zbiórki towarów z miejsc w magazynie.

    Aby ustawić kolejność zbiórki towarów należy przejść do Menu -> Raporty -> Plan magazynu.

    Kolejność zbioru można ustawić dla pojedynczego miejsca lub dla zaznaczonej całej grupy miejsc (w pionie). Aby ustawić kolejność dla poszczególnych miejsc należy zaznaczyć grupę miejsc na planie magazynu, a następnie wybrać opcję „Edytuj właściwości miejsca z menu”.

    Edycja właściwości miejsca
    Edycja właściwości miejsca

    Im niższa wartość w polu „Kolejność zbiórki” tym wyżej będzie towar leżący na danym miejscu na liści kompletacyjnej. Ustawienie wartości dla poszczególnych miejsc (na każdym poziomie) pozwala na zdefiniowanie wartości dla każdego poziomu. Towar z dołu może być wyżej niż towar z góry regału etc.

    Aby ustawić wartość szybciej, dla całej grupy miejsc (w pionie, na wysokość), można zaznaczyć grupę miejsc i wybrać opcję ”

    Kolejność zbiórki dla grupy miejsc
    Kolejność zbiórki dla grupy miejsc

    Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest ustawianie kolejności dla całej grupy co np. 10 jednostek. Wtedy zostanie pole do manewru w razie konieczności ustawienia kolejność dla poszczególnych miejsc w grupach. Czyli przykładowo na miejscu grupie miejsc, która jest pierwsza należy ustawić 10, na kolejnej 20 itd.

    Uruchamianie dowolnego skryptu SQL na bazie danych programu

    W programie magazynowym Weaver WMS istnieje możliwość uruchomienia dowolnego skryptu SQL, np. w celu wygenerowania zaawansowanego raportu lub aktualizacji zbiorowej danych znajdujących w bazie danych.

    Aby móc uruchamiać skrypty należy wejść w zakładkę „Raporty”, a następnie „Zapytanie SQL”.

    Po ponownym uruchomieniu aplikacji pojawi się odpowiedni raport w zakładce Raporty.

    Po wprowadzeniu zapytania jego wynik zostanie zwrócony do tabeli. Jeśli zapytanie zwróciło wartość zostanie ona wyświetlona (zapytania typu SELECT). Jeśli nie, tabela pozostanie pusta (zapytanie typu UPDATE).

    Przykłady zapytań:

    • SELECT * FROM MATERIALS – pobiera wszystkie materiały
    • SELECT * FROM USERS – pobiera wszystkich użytkowników
    • UPDATE DELIVERYDOCUMENTS SET USERCOMMENT = 'NOWY’ – ustawia słowo „NOWY” jako uwagi do wszystkich dokumentów wysyłkowych.

    Zapytań należy używać z rozwagą, jest to bardzo potężne narzędzie do manipulowania dużymi porcjami danych.

    Raport „Wydania towaru + partie”

    Raport „Wydania towaru + partie” umożliwia śledzenie partii (numer, uwagi, data produkcji, termin przydatności) towaru, który został wydany klientowi. Raport może być szczególnie przydatny przy okazji ewentualnych reklamacji, umożliwia wówczas dokładne sprawdzenie partii towaru, jakie otrzymał klient.

    Raport dostępny jest poziomu programu magazynowego Weaver WMS w menu Raporty => Wydania towaru + partie.

    Raport zawiera takie informacje jak:

    • Data dokumentu wydania
    • Numer dokumentu wydania
    • Odbiorca (kod oraz nazwa)
    • Wydawany materiał (kod oraz nazwa)
    • Ilość wydana
    • Jednostka miary
    • Data partii
    • Data przydatności
    • Numer partii

    Dodatkowo klikając prawym przyciskiem myszy na dowolnym tytule kolumny i wybierając opcję „Wybór kolumn” możliwe jest wyświetlenie dodatkowych kolumn takich jak:

    • Cena towaru
    • Data produkcji
    • Grupa (kod i nazwa)
    • Miejsce z której towar był zabrany (magazyn)
    • Opis partii
    • Stawka VAT
    • Wartość wydanego towaru

    Raport ten dostępny jest od wersji 1.0.134.0 Weaver WMS. Również w wersji darmowej.

    Generowanie przewodnika produkcyjnego w Zleceniu Produkcyjnym

    Możliwe jest wygenerowanie tzw. Przewodnika Produkcyjnego w systemie Weaver WMS.

    Przewodnik produkcyjny nazywany jest inaczej „Kartą technologiczną” i zawiera informacje potrzebne do wyprodukowania danego towaru. Na przewodniku produkcyjnym znajdziemy takie informacje jak receptura oraz stanowiska wraz z czasami produkcyjnymi.

    Aby wygenerować Przewodnik Produkcyjny należy w pierwszej kolejności stworzyć recepturę dla danego produktu oraz wprowadzić czasy produkcyjne na poszczególnych stanowiskach. Następnie należy dodać Zlecenie Produkcyjne [ZP]. Możliwość wygenerowania przewodnika dostępna jest dla pozycji zlecenia. Należy zaznaczyć żądane pozycje z klawiszem CTRL, a następnie z menu Wydruki wybrać opcję „Podgląd wydruku wielu” z grupy „Przewodnik produkcyjny”.

    Karta technologiczna
    Generowanie przewodnika produkcyjnego

    System automatycznie przeliczy ilość surowców oraz czasy dla produkowanej ilości sztuk.

    Przykład wygenerowanego przewodnika znajduje się poniżej:

    Karta Technologiczna

    Wydruk wielu dokumentów jednocześnie

    Możliwy jest wydruk wielu dokumentów jednocześnie (WZ, FV).

    W tym celu należy zaznaczyć dokumenty, które zamierzamy wydrukować trzymając klawisz CTRL. Dokumenty podświetlą się na kolor niebieski.

    Wybór wielu dokumentów na liście
    Wybór wielu dokumentów na liście

    Następnie na zakładce wydruki należy wybrać opcję „Podgląd wydruku wielu” z grupy „Wydruk zaznaczonego dokumentu”.