Analiza ABC

Analiza ABC (Klasyfikacja ABC) służy do podziału towarów na klasy wyliczane podstawie ilości wydań towaru i wagi lub ceny.

Analiza wykorzystuje zmodyfikowaną zasadę Pareto, dzieląc towary na trzy klasy w zależności od udziału wydań towaru.
Klasa A – towary stanowiące 80% udziału wydań są to towary, które najlepiej umieszczać w miejscach łatwo dostępnych, ponieważ najczęściej będą pobierane z magazynu.
Klasa B – towary stanowiące 15% udziału wydań.
Klasa C – towary stanowiące 5% udziału wydań.

Tworzenie analizy

W kreatorze analizy należy wybrać materiały, które mają być użyte do obliczenia analizy.

Widok wyboru materiałów

W kolejnym ustawiamy parametry dodatkowe analizy, takie jak

  • Okres czasowy, z jakiego ma wyliczyć udział poszczególnych materiałów,
  • Określenie czy wydania wewnętrzne lub zewnętrzne mają być użyte,
  • Ustawienie czy koszt materiału ma być użyty jako waga materiału,
  • Ustalenie własnych wartości poszczególnych klas analizy.
Parametry analizy

Widok analizy

Tabela analizy przedstawia materiały z obliczoną ilością udziału oraz klasę przypisaną do grupy.

Widok tabeli wygenerowanej analizy

Poprzez przycisk w menu analizy można przypisać klasę na stałe do materiału.